donderdag 17 juli 2008

ding 11

Wikipedia.


Mijn zoon gebruikt Wikipedia veel voor werkstukken. Hij haalt er de leukste dingen uit. Zelf heb ik het ook wel eens gebruikt, maar altijd nog een klein beetje in mijn achterhoofd van "klopt de informatie wel die je hier vindt? Maar dit geldt natuurlijk voor alles wat je op het net tegenkomt. Hoe vaak zouden mensen meteen bij de eerste link denken, dit is de juiste informatie want dit komt als eerste. Ik ben nu een beetje aan het struinen geweest en er staat echt veel op. Maar ja Wikipedia is natuurlijk al een poos aanwezig op het net dus......Ik zie wel iets in een wiki over Rijssen. We krijgen regelmatig vragen over de beelden die in Rijssen staan.Er is een website met foto's over oud-Rijssen enz.
Deze informatie zou bij elkaar gebracht moeten worden op 1 plek.

Want hoe meer informatie, hoe groter de versnippering vaak. We moeten als bibliotheek ons realiseren dat mensen steeds meer op het net gaan zoeken. Kun je de mensen een site aanbieden waar goede informatie opstaat, zet je je zelf steviger in de markt. We moeten onszelf onmisbaar maken. Het stoffig imago van de bibliotheek kom ik nog wel eens tegen, maar hebben we dat ook niet soms een beetje aan ons zelf te danken?
Dus we gaan voor een wiki over Rijssen of vullen we met zijn allen de WikiBiblio??

1 opmerking:

Unknown zei

Een wiki van Rijssense beelden is een prima idee. Als je deze op de Rijssense site inricht en je krijgt mensen mee om info en beelden toe te voegen dan kan er iets heel moois ontstaan. Is er een plaatselijke fotoclub of zijn er mogelijkheden met de historische vereniging? Ken je Google maps daar heb je de mogelijkheid om foto's/filmpje te plaatsen op de kaart en kun je zelfs wandelroutes gaan uitzetten.