dinsdag 2 december 2008

de Winnaar is ......



De streep gehaald, de finish bereikt en de winnaar is..... iedereen die dit heeft gedaan.



Vooraf er niet echt over na gedacht wat je zou kunnen tegenkomen. 23 dingen, zouden die allemaal leuk zijn? is dit waar we in de bibliotheek mee van doen krijgen? Mijn favorieten (my discoveries) zijn toch wel Flickr, met Flickr Toys, en last.fm. Dit zijn toepassingen die ik ook kan gebruiken in de thuissituatie. ook mijn vrouw is enthousiast over Flickr en aanverwante dingen.


Wat deze cursus met mij gedaan heeft is toch wel een mentaliteitsverandering bij mezelf teweeggebracht. Aan het begin was is toch heel sceptisch en keek eigenlijk meteen naar de negatieve kanten van iets. Ik zie nog dingen waavan ik niet direct de voordelen van zie,, maar ik kan nu wel beter dingen plaatsen. de voordelen van sommige technische hoogstandjes die we zie ik nu bij on din de bibliotheek Als ik zie dat mijn collega's via het chatten met Al@din steeds meer succes hebben is dat toch ook iets wat genoemd mag worden. Het niveau was in het begin prut met peren , maar dat is met meer dingen zo. Ook een WEB 2.0 toepassing.


Eigenlijk een beetje dubbel. Iedereen begon enthousiast met de 23 dingen, maar het gewone werk neemt je weer gauw in beslag. Je moet er gewoon tijd voor vrijmaken. Ik denk dat we als groep bepaalde dingen er moeten uithalen en die gaan uitvoeren, toepassen, geschikt maken voor onze organisatie. We moeten het dus nu niet op zijn beloop laten gaan, zo van "dat hebben we ook weer gehad. "Ik hoop op de afsluitende ochtend toch dingen te horen die we kunnen gebruiken.

We raken wel steeds meer overtuigd dat de digitale bibliotheek steeds dichter bijkomt.

Verrassende zaken. Ik merk ook aan de medewerkers die niet aan de 23 dingen hebben meegedaan toch ook een mentaliteitsverandering ondergaan. Men gaat meer displayen, kritischer kijken naar de inrichting, alles niet meer zo vanzelfsprekend aannemen zoals 15 jaar terug. De klant ( lener) is er niet voor ons, maar wij zijn er voor de klant. De omslag komt langzamerhand dat we meer als klant dan als personeel gaan denken.

Ik zou toch zo weer mee doen aan deze cursus als er een vervolg zou komen. Vanaf hier iedereen gefeliciteerd met deze digitale mijlpaal.
De digitale bibliotheek, de deur naar de toekomst. (groter dan deze deur)

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi biebmaat,
Gefeliciteerd dat je door bent gegaan tot het laatste ding. Wat leuk dat je meldt dat er een soort mentaliteitsverandering heeft plaatsgevonden, dat is voor de bibliotheek en haar klanten het grootst mogelijke succes. Veel plezier met het uitwerken van allerhande ideeen.